fredag 6 januari 2012

Jag har blivit lite musikskadad tror jag?

När jag lyssnade till introt i Just a boy med Angus & Julia Stone för några dagar sedan så började min hjärna genast att jobba. Den påminner om en annan låt. Men vilken. Åh, jag måste komma på det! Annars blir jag galen! Aaaaah! Och så efter en hög och långdragen aktivitet i hjärnan så kommer hjärnan (och jag) tillslut på det. Men det måste ju vara Sophie Zelmani's Happier man. Jojomensan. Det var precis den jag tänkte på. Kanske inte slående likt. Men introna till båda låtarna är ganska lika tycker jag.
Och såhär håller jag på titt som tätt när jag hör en låt som jag tycker påminner om något annat jag hört tidigare. Nu senast Summer skin med Death Cab for Cutie som jag tyckte var ruggigt lik en annan låt. Det är verkligen inte en lätt sak att komma på vilken låt det är ska jag säga er. Men den här gången klarade jag det på bara några minuter. Ja men det är ju Tomas Andersson Wij – Enklare än så som den får mig att tänka på. Känslan som uppstår när jag nailar det är verkligen så grymt skön, nästintill obeskrivbar.

Ni som lyssnar på dessa låtar och jämför kanske inte alls håller med mig. Men jag tänker att det kan vara vad låtarna betyder för mig och känslan i dem, (men även en hel del soundet också) som gör att jag förknippar dem med varann.

Håller ni också på såhär? Eller är det bara jag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar