måndag 11 juli 2011

Känner ett väldigt

behov av att få skriva av mig. Jag har inte haft internet i min lya sedan, ja sedan jag flyttade in. Och flyttade in gjorde jag den första april detta år 2011. (Obs. På riktigt. Inget aprilskämt).

Det kändes faktiskt rätt så skönt de där första veckorna. Att inte ha internet. Jag såg det lite som en avgiftningsperiod. Låter sjukt dramatiskt. Men jag behövde bli av med det där bekräftelsebehovet som jag hade skapat mig, genom för mycket användande av sociala nätverk bland annat.
Varken jag eller omvärlden mådde bättre av att få veta vad alla andra och jag pysslade med hela tiden.

Eller i presens. Varken jag eller omvärlden mår bättre av att få veta vad alla andra och jag pysslar med hela tiden.
Och det är ju sjukt sant. Man får ju typ bara ångest snarare, för att ens liv inte är så himla spännande som alla andras verkar.

Men nu har det alltså gått två och en halv månad sedan jag hade fri tillgång till internet. Och min avgiftningsperiod, har gett resultat.
Jag ska dock erkänna att jag surfat hos folk jag varit hemma hos lite då och då. Och gått till världens fulaste bibliotek ibland. Sitter där nu. Sjukt oinspererande ställe för övrigt! Får mig att bli bajsnödig typ.

Hursomhelst. Vad jag ville komma till var att mitt bekräftelsebehov sjunkit brutalt, inser jag nu, när jag t.ex. loggar in på fb. Och det är verkligen så skönt!
Men en mindre bra grej jag känt lite då och då under den här tiden är isolering. (Den här tiden pågår i och för sig fortfarande, då telia inte lyckats installera internet hemma hos mig än.) Jag har liksom inte haft tillgång till nyheter, omvärlden, snabbtillgänglig inspiration, på ett smidigt sätt i mitt vardagsrum. Jag har varit tvungen att gå, cykla till ställen för att få det. Och det behöver ju inte vara en nackdel egentligen. Men ibland kan det vara ganska så schysst att få kolla upp en grej snabbt hemma utan att behöva ta sig till ett ställe där andra människor håller till. Ibland vill man ju faktiskt bara kunna sitta ifred i sitt flottiga hår och sina trasiga kläder och surfa, utan att alla andra ska behöva se en. Som alla andra gör när man sitter där jag gör nu.

Så jag ser faktiskt lite fram emot att telia fixar mitt internet snart. För något annat som har varit krångligt och är, är att betala räkningar. Visst jag hade kunnat gå till banken och betalat mina räkningar istället för att cykla hem till päronen, men det kändes nästan osmidigare på något vis, trots att det är närmare.
Nej jag tror att jag bara får acceptera att jag är en av nutidens "moderna" människor som vill ha internet i sin lägenhet. Och dra lärdom av min överanvändning tidigare. För internet är en bra grej, i lagom dos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar